
SectorZakelijke dienstverlening
Riverdam heeft specifieke aandacht voor zakelijke dienstverlening
Binnen de brede sector zakelijke dienstverlening is veel beweging. Bestaande businessmodellen en marktstrategieën sluiten niet meer goed aan op de markt en moeten worden aangepast. Internet zorgt ervoor dat de markt transparanter wordt en dat er veel meer online zaken wordt gedaan. De toegenomen kennis en ervaring bij klanten leidt ertoe dat zij meer zelf doen en bij hun leveranciers meer specialisatie zoeken. In een transparante markt staan marges onder druk en zullen kosten structureel op een lager niveau liggen.
Wij verstaan onder zakelijke dienstverlening onder andere engineering, architectuur, advertising, financial advisory, management consulting, staffing en sourcing, juridische diensten, ICT, recruitment en advies in de breedste zin van het woord.
In de zakelijke dienstverlening zien wij de volgende trends waar bedrijven die actief zijn in deze sector op in moeten spelen
Focus op IT
Digitalisering
Een groot deel van de werkzaamheden bij bijvoorbeeld accountants, notarissen, advocaten en de flexbranche kan worden gedigitaliseerd. Gezien het huidige personeelstekort en de concurrentie is het ook nodig om efficiënter te werken. Een andere uitdaging is de toenemende wet- en regelgeving in voornamelijk de accountancy- en flexbranche. Deze regelgeving is onder andere bedoeld om misstanden te voorkomen en het vertrouwen in deze sectoren te herstellen.

Meer focus
Verhogen productiviteit
Een andere uitdaging voor zakelijke dienstverleners is de zoektocht naar productiviteit. Een effectieve manier om de productiviteit op te krikken is om administratieve taken weg te nemen bij ‘fee earners’. Dat wil zeggen dat de urenstaat of kostenverantwoording zo min mogelijk tijd in beslag moet nemen. Tien minuten per dag lijkt misschien verwaarloosbaar, maar door deze tijd om te zetten in declarabele uren kan over het gehele personeelsbestand een groot verschil worden gemaakt. Door gebruik te maken van moderne technologie worden uren makkelijk inzichtelijk gemaakt, zodat er geen declarabele uren gemist worden en alle kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Meer op maat
Groeiende complexiteit
Globalisering zorgt dat internationaal opererende kantoren nu moeten voldoen aan de vereisten van verschillende jurisdicties en culturen. Tegelijkertijd worden ook klanten steeds meer geconfronteerd met complexiteit op het gebied van integratie, grensoverschrijdende activiteiten en meer. Zakelijke dienstverleners moeten daarom meer op maat gemaakte en op locatie afgestemde diensten bieden.

Veranderend personeelsbestand
Krappe arbeidsmarkt
De afgelopen jaren heeft het personeelsbestand van zakelijke dienstverleners zich behoorlijk ontwikkeld. De komst van Generatie Y en Z op de werkvloer heeft onze manier van werken enorm veranderd. Vergeleken met babyboomers hechten deze nieuwe generaties meer waarde aan flexibiliteit, zinvol werk en een gezonde werk-privébalans. Daarnaast heeft de opkomst van de gig-economie ertoe geleid dat personeel sneller verloopt.
Ook speelt de krapte op de arbeidsmarkt voor zakelijke dienstverlenders mee. Vooral in de flexbranche en facilitaire dienstverlening blijft het vinden van personeel een uitdaging.

Ben jij ondernemer in de zakelijke dienstverlening?
Wij spreken veel ondernemers die actief zijn in de zakelijke dienstverlening.
Ben jij ook een ondernemer in de zakelijke dienstverlening en denk je aan het (gedeeltelijk) verkopen van je bedrijf, een overname, ophalen van groeikapitaal? Of wil je een Management Buy In doen in deze sector?
Dan komen we graag met jou in contact!
Neem contact op
Wij snappen dat voor een succesvolle samenwerking meer nodig is dan kapitaal of een spreadsheet met getallen. En zijn geïnteresseerd in jouw verhaal en jouw ambitie.
De koffie staat altijd klaar.