“Maak jezelf misbaar, zorg voor een team om je heen dat slimmer is dan jij en geef anderen de verantwoordelijkheid over het proces.”

Interview met Bas Verhoogt, oprichter van Werk aan de Muur

In dit interview deelt Bas zijn ervaringen als ondernemer en zijn reden om via Riverdam te investeren in Nederlandse MKB bedrijven

 

Bas, hoe ben je ooit begonnen met ondernemen? Hoe zag die eerste ondernemersperiode er uit?

Na een aantal jaren ervaring opgedaan te hebben als webdeveloper, consultant en accountmanager was ik in 2005 klaar om op 25-jarige leeftijd te gaan ondernemen. Een bestaand iets, t-shirts bedrukken, online gaan aanbieden. In die tijd was e-commerce pionieren en zocht ik de samenwerking met een partij in Duitsland die al de eerste stappen had gezet in het print-on-demand aanbieden van t-shirts en andere merchandise online.

Als eigenaar van Spreadshirt Nederland ben ik begonnen op een achterkamer van een Leids reclamebureau. Met een team van 7 studenten en de Duitse achterban waren we in staat om in recordtempo het bedrukken van t-shirts online aan te bieden en te groeien naar de Nederlandse marktleider op het gebied van print-on-demand merchandise.

Online marketing stond nog in de kinderschoenen, met de juiste product-market fit wisten we optimaal gebruik te maken van de nieuwe marketingkanalen die ontstonden en konden we daarmee als “firstmover” een gedegen marktpositie veroveren. Niet alleen in Nederland was het concept een groot succes, in de rest van de EU en de VS waren we in staat om vanuit het hoofdkantoor in Duitsland met ondersteuning van venture capital het bedrijf te laten groeien naar een omzet van 100M+!

Toen we in 2016 op dat punt waren heb ik mijn aandeel in het bedrijf verkocht en ben ik mij gaan richten op een nieuw avontuur met Werk aan de Muur, waar ik als investeerder en ondernemer actief ben bij dit snel groeiende multisided e-commerce platform voor het aanbieden en verkopen van print-on-demand kunst.

Met een team van 7 studenten en de Duitse achterban waren we in staat om in recordtempo het bedrukken van t-shirts online aan te bieden en te groeien naar de Nederlandse marktleider op het gebied van print-on-demand merchandise.

Wat heb je van deze periode geleerd?

Lef hebben en risico’s durven nemen.

Het belangrijkste wat ik in die tijd heb geleerd is om het lef te hebben om alles gewoon te doen. Het eerste moment van lef was dat ik partijen in Duitsland en de VS benaderde en zei: Ik ga jullie concept in Nederland tot een succes maken! Met op dat moment geen enkele ervaring met D2C (direct-to-consumer) marketing. Maar met enthousiasme en overtuiging is het gelukt om de Duitse partij te overtuigen van een samenwerking waarbij ik het risico voor eigen rekening nam.

Met het nemen van risico’s heb ik ook geleerd dat je het beste uit jezelf haalt. Je leert creatieve oplossingen te bedenken en je zet net dat stapje extra om je doel te bereiken.

Bij beide bedrijven heb ik veel geleerd in iedere fase van het bedrijf. De start-up fase waarbij de focus ligt op het vinden van de product-market fit en validatie van het concept. Daarna de fase van groei van 1M naar 10M, waarbij alle aandacht gaat naar testen en durven te investeren. Met daarna de fase van 10M+, in die fase leer je als team te gaan denken en opereren als scale-up. In iedere fases van groei krijg je op alle vlakken van ondernemen te maken met uitdagingen. Keuzes maken over de strategie, zoals opschuiven in de productie keten of juist het afstoten van de productie, maar ook de verdere internationale uitrol op organische wijze of middels acquisities. Op operationeel vlak zijn de uitdagingen vaak nog groter als het bedrijf groeit naar een afzet van meer dan 4M orders per jaar.

Met het nemen van risico’s heb ik ook geleerd dat je het beste uit jezelf haalt. Je leert creatieve oplossingen te bedenken en je zet net dat stapje extra om je doel te bereiken.

Op welk moment had je het idee dat het bedrijf groter werd dan jijzelf en het op zichzelf ging staan?

Bij Werk aan de Muur heb ik samen met mijn compagnon Jasper van der Meij vanaf het begin ervoor gezorgd dat het bedrijf los van ons kan opereren. Deels door zoveel mogelijk processen te automatiseren en anderzijds door mensen om ons heen te verzamelen die eigen verantwoordelijkheid nemen en dat ook krijgen van ons. Natuurlijk hebben we ook zelf met de poten in de modder gestaan en alle taakjes een keer zelf moeten uitvoeren, maar in de basis zijn we er altijd vanuit gegaan dat het bedrijf zonder ons kan functioneren.

Waarom denk je dat jouw bedrijf dit punt heeft bereikt en veel andere bedrijven niet?

Techniek en automatiseren zit in het DNA van ons bedrijf. Zodra iets een repeterende taak wordt, zorgen wij er voor dat we het automatiseren. Dat is dan ook de kracht van het platform wat we in huis hebben gebouwd. Met deze insteek als basis heb je de ruimte om je creativiteit en innovatie de ruimte te geven om nieuwe dingen te bedenken. Dat leidt vervolgens tot het succes en de snelle groei die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Wat uiteindelijk ons de ruimte geeft om de verantwoordelijkheid aan anderen over te dragen.

Zodra iets een repeterende taak wordt, zorgen wij er voor dat we het automatiseren.

Wat is op dat moment belangrijk om als ondernemer te doen?

Ruimte te geven aan het team dat het idee en het succes verder kan uitbouwen. Wij, als ondernemers, blinken niet uit in structuur en procesmatig werken. Onze kwaliteit is creativiteit en lef tonen. Zodra je het punt hebt bereikt dat het bedrijf op zichzelf staat, dan is het tijd om structuur aan te brengen, processen in te richten en de bewezen product-market fit naar het volgende niveau te tillen en waar mogelijk op te schalen naar internationale markten.

Vind je jezelf nog steeds de juiste persoon op de juiste plek?

In de fase van groei waar wij ons nu bevinden kan ik mijn creativiteit en dynamiek nog kwijt. In de volgende fase van verder professionalisering zal ik ruimte maken voor een andere type ondernemers/managers, die in het belang van het bedrijf weer een stap verder zetten in de groei van het concept.

Heb je al eens het idee gehad dat je tegen een bepaald plafond aan loopt, of dat het boven je pet groeit?

Niet per se een plafond, maar wel de persoonlijke match met de volwassenheid van een organisatie. Persoonlijk gedij ik het beste in een startende onderneming, zonder kaders en grenzen.

Wat wil je meegeven aan ondernemers die er over nadenken om hun bedrijf (gedeeltelijk) te verkopen?

Kijk jezelf goed in de spiegel en vraag jezelf af of jij in het belang van het bedrijf nog de juiste persoon bent in het bedrijf om de tent te runnen.

 

Heb je het idee dat je niet meer de juiste persoon bent in het belang van je bedrijf? Vul dan de investeringscriteria in en kom er achter of het interessant is om je bedrijf (gedeeltelijk) te verkopen aan Riverdam.

Wat is je reden om je succes, ervaring en netwerk nu ter beschikking te stellen via investeringsmaatschappij Riverdam?

Op persoonlijk vlak vind ik het prachtig om anderen te helpen. Blijkbaar zit dat in mijn aard, waardoor ik naast mijn ondernemersavonturen mezelf ook inzet als vrijwillig brandweerman om anderen te helpen. Het helpen van andere ondernemers/mensen geeft mij energie en geeft mij een gezonde dosis creativiteit om op die manier ook mezelf te blijven ontwikkelen.

Het helpen van anderen ondernemers/mensen geeft mij energie en geeft mij een gezonde dosis creativiteit om op die manier ook mezelf te blijven ontwikkelen.

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd, en die je wilt delen met andere ondernemers?

Maak jezelf misbaar, zorg voor een team om je heen dat slimmer is dan jij en geef anderen de verantwoordelijkheid over het proces. Zorg als ondernemer voor de creativiteit en borg de cultuur die maakt waar je bedrijf voor staat.

Maak jezelf misbaar, zorg voor een team om je heen dat slimmer is dan jij en geef anderen de verantwoordelijkheid over het proces. 

Neem contact op

Wij begrijpen dat voor een succesvolle samenwerking meer nodig is dan kapitaal of een spreadsheet met getallen. En zijn geïnteresseerd in jouw verhaal en jouw ambitie.

De koffie staat altijd klaar.

Neem contact op